Archiwum kwiecień 2020


kwi 29 2020 Wymiana oleju silnikowego
Komentarze (0)

Jak wymienić olej silnikowy? Wyłączmy silnik i załóżmy gumowe rękawiczki. Na początek przygotujmy sobie miskę lub inny spory pojemnik, do którego spłynie przepracowany olej (najlepiej większy niż 10 l). Podkładamy go pod miskę olejową w okolicy śruby spustowej. Trudno polecić konkretny klucz do odkręcania korka, ponieważ gwinty różnią się w zależności od modelu samochodu czy nawet wersji silnikowej.


Podczas odkręcania korka dociskajmy go do miski olejowej, aby zapobiec wyciekom. Dopiero gdy będziemy pewni, że jest całkowicie odkręcony, usuńmy go szybkim ruchem. W ten sposób unikniemy znacznego zabrudzenia rąk wypływającym olejem. Pod korek możemy też podstawić lejek, dzięki czemu nawet jeśli korek wypadnie nam z dłoni, nie utonie on w misce z ciemnym płynem.

Bądźmy przygotowani na to, że olej zacznie wyciekać pod pewnym kątem. Żeby uniknąć kłopotliwego sprzątania, przytrzymajmy na początku miskę bliżej spustu lub postawmy ją jak najwyżej. Podłoże możemy wyściełać szmatami lub starymi gazetami.


Kiedy cały olej spłynie z silnika, miskę z zawartością podkładamy pod filtr oleju. Wygląda on jak okrągła puszka i jest przymocowany przy silniku u spodu jako integralna część razem ze swoją obudową np. w Toyotach (zazwyczaj wycieknie z niego olej) lub w korpusie pod maską np. w BMW (wymiana jest łatwiejsza i przyjemniejsza, ponieważ można uniknąć pobrudzenia). Do jego odkręcenia przyda się specjalny klucz (rozwiązanie z filtrem u dołu) lub po prostu odpowiednio duży klucz płaski (rozwiązanie z filtrem u góry). Odpowiednie narzędzie można kupić za ok. 25 zł. Wraz z filtrem powinniśmy usunąć starą uszczelkę, jeśli nie zeszła wraz z puszką.


Ze starego filtra wylewamy resztki oleju do miski. Miejsce jego mocowania dokładnie oczyszczamy np. bawełnianą ściereczką. Uszczelkę w nowym filtrze (oczywiście przeznaczonym do wersji silnikowej) zwilżamy nowym, niezanieczyszczonym olejem. Filtr dokręcamy tak, aż poczujemy, że stawia duży opór. Nie dokręcajmy go dalej na siłę, bo możemy uszkodzić gwint. Jeżeli filtr nie ma integralnego korpusu, należy go odpowiednio wsadzić na miejsce i dokręcić pokrywę.


Korek i spust oczyszczamy. Następnie wkręcamy śrubę. Nie zaszkodzi, jeśli wymienimy uszczelki i podkładki korka spustowego. Przed otwór w górnej części silnika wlewamy nowy olej. Nie wlewamy od razu całego płynu, ale ok. ¾ planowanego litrażu. Czekamy kilka minut, aż olej rozprowadzi się w silniku.

Filtr oleju zamocowany u góry silnika
                                      Filtr oleju zamocowany u góry silnika                                                                               Oczyszczonym bagnetem sprawdzamy jego poziom. Jeśli na bagnecie poziom oleju znajduje się w połowie pomiędzy kreskami, dolewamy jeszcze po ok. 200 ml (taką pojemność ma szklanka), aż zbliży się do poziomu co najmniej ponad połowę — między stanem minimum a maksimum najczęściej jest różnica około 1 litra            .Uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować kilka minut na wolnych obrotach. Następnie go wyłączamy i po ok. 15 minutach ponownie sprawdzamy poziom oleju. Nie zdziwmy się, jeśli trochę spadnie, ponieważ część płynu powinien zassać filtr i układ smarowania. Sprawdzamy, czy w okolicach korka spustowego i filtra nie ma wycieków. Jeśli nie, notujemy datę wymiany, przebieg pojazdu i rodzaj oleju.

 

jakubmosz_1ap   
kwi 22 2020 Blog stworzony Przez Jakub Moszninski
Komentarze (0)

Witam jestem ja a to moj blog :)

jakubmosz_1ap